Středa, Srpen 15

Vysočina by do silnic kvůli stavbě Dukovan musela dát miliardu Kč

Kraj Vysočina by v případě stavby nového jaderného zdroje v elektrárně Dukovany musel investovat do svých silnic více než miliardu korun, aby se po nich daly přepravit nadrozměrné a těžké díly. Nejdražší by byl obchvat města Brtnice na silnici II/405 mezi Jihlavou a Třebíčí. Vyplývá to z materiálu, který dnes vzala na vědomí krajská rada. Hejtman Jiří Běhounek (za ČSSD) pak novinářům řekl, že pro přípravu těchto investic je stěžejní rozhodnutí, jestli se nový blok Dukovan skutečně postaví.

Přeprava tlakové nádoby reaktoru pro 3. blok slovenské jaderné elektrárny Mochovce. (Zdroj: Slovenské elektrárne)

„To je zcela zásadní věc. Pokud se stavět bude, tak se ty úpravy udělat musí,“ řekl Běhounek. Doplnil, že kraj žádá Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) o peníze na projektové práce k těmto silničním projektům. Vedení kraje stavbu nového dukovanského bloku podporuje. Podle hejtmana by bylo potřeba, aby rozhodnutí o tom padlo co nejdříve.

Podle údajů na krajském webu se náklady na stavbu obchvatu Brtnice odhadují na 628 milionů Kč. Obchvat obce Zašovice na stejné trase číslo 405 by stál 174 milionů Kč. Obchvat obce Slavětice v sousedství Dukovan, jíž prochází silnice II/152, by stál 135 milionů. Další desítky milionů by kraj potřeboval na úpravy silničních mostů a opravy silnic, po nichž se předpokládá přeprava nadrozměrných a těžkých komponnet. Celkově kraj tyto náklady vyčíslil na 1,081 miliardy Kč.

Se stavbou jednoho jaderného bloku v Dukovanech a jednoho v Temelíně s možností rozšíření na dva bloky v obou elektrárnách počítá Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v ČR. Prioritou je podle dřívějších vyjádření politiků stavba ve starších Dukovanech, kde by podle dosavadních předpokladů měly být dosavadní bloky odstavovány od roku 2035. Zatím ale nepadlo rozhodnutí o investičním modelu pro nový dukovanský jaderný zdroj, ani o způsobu jeho financování.

Podle dřívějších vyjádření odborníků by se těžké díly pro nový blok Dukovan přepravovaly do ČR loděmi po Labi a dál pak po silnicích. Návrhy na úpravu komunikací, mostů a vodních cest, které jsou nutné pro přepravu součástí nových jaderných zdrojů v Dukovanech a v Temelíně, schválila vláda loni v říjnu. Nová zařízení budou mít pravděpodobně větší rozměr než nynější vybavení elektráren. V případě Dukovan se počítá s možností přepravy až 7,5 metru vysokých zařízení o šířce devět metrů a hmotnosti 750 tun.

Zdroj: ČTK

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.