Sobota, Prosinec 15

Komercializace revolučního paliva společnosti Lightbridge začne v roce 2021

Společnost Lightbridge vyvíjí jaderné palivo, které sice používá stávající materiály, ale zcela mění konstrukci palivového proutku. Díky větší ploše povrchu umožní zvýšit výkon jaderných elektráren o 10 až 30 %. S testy v komerčních reaktorech by se mělo začít v roce 2021.

Palivové proutky LTB. (Zdroj: Lightbridge)

Technologie společnosti Lightbridge má za cíl učinit stávající i nové jaderné elektrárny výrazně úspornější a bezpečnější, prohlásil Seth Grae, generální ředitel této společnosti. Nasazení nové technologie by mohlo dodávat „smysluplné množství“ čisté energie bez nutnosti budování nových reaktorů. Tato skutečnost by zlepšila hospodářské přínosy  pokračování provozu stávajících jaderných elektráren i prodlužování jejich provozních povolení, ale také by pomohla opodstatnit ekonomickou návratnost výstavby nových jaderných bloků.

Za účelem vývoje, licencování a prodeje novéh typu palivových kazet založily společnosti Lightbridge a Framatome společný podnik Enfission. Firma Framatome vznikla z divize vývoje a výstavby jaderných reaktorů společnosti Areva Group a je vlastněna skupinou EDF (75,5% podíl), společností Mitsubishi Heavy Industries (19,5 % akcií) a podnikem Assystem (5% podíl).

Řez palivovým proutkem LTB. (Zdroj: Lightbridge)

Společnost Lightbridge sídlící ve městě Reston ve státě Virginia a firma Framatome (v té době ještě součást Arevy) v září roku 2017 podepsaly závaznou dohodu o založení společného podniku pro vývoj, výrobu a komercializaci pokročilé technologie kovových paliv od společnosti Lightbridge. Palivo je vyrobeno ze slitiny zirkonia a uranu a využívá jedinečnou kompozici a geometrii palivového proutku, což podle společnosti Lightbridge přináší zlepšení ekonomiky, účinnosti a bezpečnosti stávajících i nových jaderných elektráren.

Ozařovací testy vzorků kovového paliva při provozních podmínkách komerčních reaktorů se provádí v norském výzkumném reaktoru Halden, jenž je provozován výzkumným ústavem Institute for Energy Technology (IFE). V listopadu roku 2016 společnost Lightbridge také oznámila podpis předběžné dohody s nejmenovaným americkým provozovatelem jaderných elektráren o demonstračním provozu nového typu paliva v komerčním jaderném reaktoru.

V rozhovoru v televizním programu Varney & Co stanice Fox Business, který se uskutečnil dne 25. ledna 2018, Grae řekl, že očekává, že by první použití tohoto paliva v americkém reaktoru mohlo proběhnout kolem roku 2021. Společnosti Exelon, Duke, Dominion and Southern Company, které společně vlastní a provozují více než polovinu jaderných reaktorů v zemi, jsou poradci společnosti Lightbridge a již oznámily americké regulační komisi Nuclear Regulatory Commission, aby se připravila na licencování tohoto paliva pro jeho použití, sdělil Grae.

Společnost Lightbridge Corporation získala konečný regulační souhlas pro ozařovací testy kovového paliva v norském výzkumném reaktoru Halden. Společnost také uzavřela dohodu s americkým výrobcem – firmou BWXT Nuclear Energy, aby zhodnotila případnou výrobu vzorků paliva ve svých výrobních podnicích v USA.

Společnost Lightbridge dne 12. ledna oznámila, že provozovatel reaktoru Halden – institut IFE – získal schválení od norského úřadu Nuclear Radiation Protection Authority (NRPA) pro veškeré plánované ozařování paliva společnosti Lightbridge.

Maketa paliva LTB pro testování v reaktoru v Haldenu. (Zdroj: Lightbridge)

Palivová kazeta kovového paliva (all metal fuel – AMF) společnosti Lightbridge se skládá z kovových palivových proutků a je schopna dosáhnout až 17% zvýšení výkonu ve stávajících tlakovodních reaktorech a až 30% zvýšení výkonu v nově budovaných tlakovodních reaktorech pracujících v  osmnáctiměsíčním palivovém cyklu. Vzhledem k určitým omezením, jež jsou spojena s velikostí zařízení umístěných uvnitř kontejnmentu stávajících tlakovodních reaktorů, existují limity – co se týče maximální výkonové úrovně, které se mohou existující tlakovodní reaktory přizpůsobit bez změny své stávající kontejnmentové struktury. Nově budovaný blok však může být konstruován s větším kontejnmentem, což umožní použít zařízení s vyšší kapacitou, a to s relativně malým zvýšením kapitálových nákladů.

Společnost Lightbridge vyvíjí tři produkty primárního jaderného paliva pro zvýšení výkonu a delší palivové cykly:

  • celokovové palivo LTB17-1024 se zvýšením výkonu až o 10 % a palivovými cykly o délce 24 měsíců pro stávající tlakovodní reaktory;
  • celokovové palivo LTB17-1718 1718 se zvýšením výkonu až o 17 % a palivovými cykly o délce 18 měsíců pro stávající tlakovodní reaktory;
  • celokovové palivo LTB17-3018 se zvýšením výkonu až o 30 % a palivovými cykly o délce 18 měsíců pro nově budované tlakovodní reaktory.
  • Kromě toho společnost Lightbridge vyvíjí palivo LTB17-Th18 na bázi thoria, které nabízí významné výhody v oblasti konce palivového cyklu a lepší předpoklady pro zajištění nešíření jaderného materiálu.

Počáteční velikost trhu, na kterou společnost Lightbridge s novým palivem cílí, odpovídá přibližně 127 GWe instalovaného výkonu po celém světě. Cílový trh by měl do roku 2030 vzrůst na 261 GWe. Následující graf ukazuje rozpis odhadovaného cílového trhu společnosti Lightbridge podle segmentu trhu.

Předpoklad toho, jak by mohl růst instalovaný výkon stávajících a nových bloků díky použití nového paliva. (Zdroj: Lightbridge)
Růst cílového podílu společnosti Lightbridge na trhu s jaderným palivem. (Zdroj: Lightbridge)

Zdroj: Next Big Future

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.