Pondělí, Prosinec 18

Jihlavské listy: Nadějné vyhlídky pro obchvat Brtnice

Obchvat v Brtnici závisí na mnoha faktorech. Těmi největšími jsou finanční prostředky, ale i stavba nového bloku v elektrárně Dukovany.

Jednou z největších komponent pro jadernou elektrárnu je tlaková nádoba reaktoru, která v případě nových bloků váží přes 300 tun. Na fotografii je nádoba pro stávající Dukovanské bloky ve výrobní hale dnešní Škody JS. (Zdroj: archiv)

Brtnice Stavba obchvatu v Brtnici je nejblíže realizaci, co kdy byla. Kvůli rozšíření jaderné elektrárny Dukovany má stát zaplatit brtnický obchvat. Vše teď ale závisí na finančních prostředcích, jejichž výši zatím nikdo nechce vyřknout. Sumu bezpochyby horentní by ale měl uhradit stát.

Třebíčskou elektrárnu Dukovany čeká do budoucna výstavba dvou nových bloků, na základě vládou schválené energetické koncepce.

„Nyní jsme ve fázi příprav dokumentací a podkladů pro proces EIA (studie o vyhodnocení vlivů na životní prostředí – pozn. red.) a povolovací řízení,“ sdělil mluvčí ČEZ Jiří Bezděk.

Na konci července řešili zástupci ČEZ s Krajem Vysočina a se zástupci obcí, kterých se doprava do Dukovan týká, kudy má vést nákladní doprava do elektrárny. Mimo vedení Slavětic, Zašovic a Třebíče byla na jednání i starostka Brtnice.

„Dozvěděli jsme se o výstavbě v Dukovanech. Zástupci ČEZ nám vysvětlili bližší informace a potřebovali od nás souhlas, že máme obchvat v územním plánu,“ přiblížila brtnická starostka Miroslava Švaříčková.

O brtnickém obchvatu se hovoří už několik let. „Nejen Brtnice, ale i další obce mají v územních plánech zaznamenán koridor pro obchvat,“ doplnila Švaříčková.

Podle ní je obchvat v územním plánu veden jako územní rezerva, kterou by bylo potřeba převést na návrhovou plochu. Teď je možnost prostřednictvím zásad územního rozvoje Kraje Vysočina územní plán aktualizovat, čímž by se trasa obchvatu zakreslila.

Podle Jiřího Bezděka není cena nového bloku v Dukovanech, ani výstavby obchvatu, známá. „V současné době ještě nezačal výběr dodavatele, přesto předpokládáme termín spuštění bloku v letech 2035-2037,“ řekl mluvčí.

 

Obchvat Brtnice na Jihlavsku

Brtnický obchvat má vést ze směru od Jihlavy po levé straně s odbočkou u čerpací stanice.

Nad čističkou odpadních vod a technickým dvorem povede most a podél židovského hřbitova se napojí k silnici II/405 nad Česnekovu stodolu. Nejnáročnější stavbou obchvatu bude právě přemostění. Most má být asi 40 metrů vysoký.

Obchvat závisí na výstavbě nového bloku jaderné elektrárny v Dukovanech. Jeho spuštění je zatím plánováno mezi lety 20352037.

Podle brtnické starostky by však nákladní doprava mohla po obchvatu jezdit už v roce 2029 či 2030.

V září byly materiály o obchvatu v mezirezortním připomínkování a tento měsíc už jsou připraveny k projednání ve vládě. Miroslava Švaříčková doufá, že vše projde hladce.

„Jedná se o veřejně prospěšnou stavbu, takže je na tom velký zájem,“ charakterizuje celou situaci.

„Může se stát cokoliv, například vláda nebude s obchvatem souhlasit, či Státní fond dopravní infrastruktury nesežene peníze. Pokud se má brtnický obchvat postavit, tak asi jen díky stavbě v Dukovanech,“ doplňuje starostka závěrem.

Zdroj: Jihlavské listy; 10/10/2017

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *