Pátek, Leden 19

Americký šok ohledně dodávek elektřiny z uhlí a plán pro jaderné dotace

Prvotní energetické návrhy naznačují největší otřes americkým energetickým trhem za poslední desetiletí.

Ilustrační obrázek (zdroj: Null Byte – WonderHowTo)

Poté, co vláda prezidenta Trumpa šokovala průmysl s návrhy na nové dotace pro uhelné a jaderné elektrárny se schyluje k právní bitvě o budoucnost amerického energetického systému.

Pokud by došlo k implementaci, tento plán by mohl znamenat nejradikálnější reorganizaci trhu v posledních desetiletích.

Rick Perry, ministr energetiky, v pátek 29. září poslal federální komisi Federal Energy Regulatory Commission (FERC) návrh, který požaduje platby pro elektrárny, které poskytují „základní pokrytí energetických dodávek a které pomahají zabezpečit spolehlivost energetického systému“ – přičemž stanovil, že lze takto kvalifikovat pravděpodobně pouze uhelné a jaderné elektrárny.

Travis Kavulla, republikánský místopředseda regulátora pro stát Montana, uvedl, že ministr Perry navrhl přemístit americké trhy s elektřinou od konkurenční soutěže do systému „velení a řízení“.

„Tímto způsobem bude předurčeno prostřednictvím průmyslové politiky, kdo zůstane na trhu a kdo skončí,“ doplnil.

Plán byl vypracován podle zřídka používaného právního předpisu, který ministerstvu energetiky umožňuje navrhnout pravidla pro komisi FERC, která je nezávislou vládní agenturou. Ministr Pery dal komisi FERC 60 dní, aby navrhla plány pro platby, které budou „spravedlivé a s přiměřenou sazbou“, pro elektrárny, které splňují určitá kritéria, včetně devadesátidenních zásob paliva ve svém areálu.

Tento požadavek je dosažitelný pro uhelné elektrárny, ale obecně není možný pro elektrárny využívající zemní plyn.

Tato politika je diametrálně v rozporu s plánem Clean Power Plan administrativy předchozího prezidenta Obamy a nařízeními pro snížení emisí oxidu uhličitého, které by urychlily uzavírání uhelných elektráren. Pravidla byla dokončena, nikdy však nevešla v platnost, neboť nejvyšší soud nařídil v roce 2016 jejich zastavení.

Právníci se domnívají, že předpisy by měly čelit bitvě prostřednictví soudů, a to jak kvůli podstatě návrhů ministra Perryho, tak kvůli rychlosti procesu, kterou požadoval.

Miles Farmer, právník z rady Natural Resources Defense Council, environmentální skupiny, označil tento plán za „šílený“ a doplnil, že by znamenal „obrovskou tržní nejistotu“ pro energetický průmysl.

Avšak Paul Bailey z americké koalice American Coalition for Clean Coal Electricity uvítal tento krok a sdělil, že nový předpis od komise FERC by „konečně ocenil palivovou lokální zabezpečenost poskytovanou uhelnou flotilou“.

V dopise pro komisi FERC ministr Perry uvedl, že jeho plán by posílil americkou energetickou bezpečnost. „Je zapotřebí mnohem více práce, aby se zachovaly tyto zdroje elektřiny, které jsou palivově zabezpečené a které mají nezbytné vlastnosti spolehlivosti a odolnosti, jež jsou zapotřebí k tomu, aby se i v době krize rozsvítila světla pro všechny Američany.“

Kombinace levného zemního plynu z břidlicového boomu a pokles nákladů na obnovitelnou energii (díky federálním a státním iniciativám) způsobily, že stárnoucí uhelné a jaderné elektrárny stále obtížněji konkurují na amerických trzích s elektřinou.

V roce 2008 uhlí produkovalo 48 % americké elektrické energie, avšak v minulém roce se podíl uhlí snížil jen na 30 %. Neexistují důkazy o tom, že spolehlivost americké rozvodné sítě se zhoršila, ale ministerstvo energetiky poukazuje – jako příklad možných rizik při umožnění odstavení těchto elektráren – na chladné počasí na severovýchodu Spojených států v „polární větrné oblasti“ v roce 2014, kdy byly zásoby zemního plynu v úzkých a byly zapotřebí uhelné elektrárny, aby bylo možné zabezpečit dodávky elektřiny.

Donald Trump zařadil oživení amerického uhelného průmyslu jako jednu ze svých priorit, přičemž řekl, že jeho administrativa „uvede naše horníky zpět do práce“.

Spojené státy mají roztříštěnou soustavu elektrických sítí a regulačních systémů, ale trend od devadesátých let minulého století obecně podporoval konkurenční trhy, které by snížily náklady spotřebitelům, ačkoliv tato strategie byla spojena s politikami na podporu obnovitelných zdrojů energie s cílem snížit emise oxidu uhličitého a další znečištění.

Jules Kortenhorst, výkonný ředitel institutu Rocky Mountain Institute, který pracuje s firmami na podpoře obnovitelných zdrojů energie, uvedl, že ministr Perry „plánuje provést převrat na amerických trzích s elektřinou“.

Bude zde však několik překážek, které je třeba vyřešit, než politika vlády prezidenta Trumpa bude moct vstoupit v platnost. Autorita, kterou využil ministr Perry, byla naposledy uplatněna v roce 1985 za účelem reformy regulace cen zemního plynu, sdělil Joel Eisen z právnické fakulty univerzity University of Richmond.

Tento návrh popsal pouze jako „úvodní salvu“ a řekl, že existují přesvědčivé důvody domnívat se, že komise FERC, jež má právní odpovědnost za stanovení „spravedlivých a přiměřených“ sazeb za elektřinu, plán ministra Perryho prostě nepřijme.

Ari Peskoe z právní školy Harvard Law School prohlásil, že plán ministra Perryho nesplňuje právní požadavky na navrhovaná pravidla v rámci administrativních postupů USA a doporučil, aby komise FERC považovala jeho výzvu za „komentář“ k jeho stávající práci podpory spolehlivosti sítě.

Zdroj: Financial Times

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *