Sobota, Listopad 18

Nejvýkonnější ledoborec světa byl v Petrohradě spuštěn na vodu

V petrohradské loděnici podniku Baltijskij zavod – Sudostrojenije byl 22. září spuštěn na vodu trup prvního sériového ledoborce podle projektu 22220, který nese název Sibir. Zvládne lámat až 2,9 metru tlustý led a zákazníkovi, společnosti Rosatomflot (součást ruské korporace pro atomovou energii Rosatom) má být předán v roce 2020.

Spouštění ledoborce Sibir na vodu. (Zdroj: Rosatom)

Během několika let získá ruská flotila jaderných ledoborců, která je jediná na světě, posilu v podobě tří moderních jaderných ledoborců. Jde o pilotní plavidlo Arktika a sériové lodě Sibir a Ural, které nahradí dosluhující jaderné ledoborce z 80. let minulého století. Tyto unikátní lodě doprovází obchodní lodě po Severní mořské cestě, která spojuje Evropu s Asií přes Severní ledový oceán, prolamují jim led, udržují plavební kanály a poskytují další služby.

Nová plavidla podle projektu 22220 pohání dva reaktory RITM-200, které jim propůjčují výkon 60 MW, čímž se řadí k nejvýkonnějším ledoborcům na světě. Lodě dosahují délky 173,3 metru a šířky 34 metrů a mají výtlak 33540. Na rozdíl od svých předchůdců mají nové ledoborce variabilní ponor, takže mohou pracovat v ústí sibiřských veletoků a mělkých zálivech moří stejně jako mohou využít plný výkon na otevřeném moři. Díky většímu výkonu navíc zvládnou lámat téměř o metr tlustší led než jejich předchůdci.

Během slavnostní ceremonie řekl Alexej Lichačov, generální ředitel Rosatomu: „Spuštěním dalšího plavidla na vodu plníme důležitý úkol omladit naši unikátní flotilu jaderných ledoborců, ale musíme myslet i dále do budoucna. Přál bych si, abychom se zde brzy sešli a slavnostně spustili na vodu trup ledoborce další generace Lider. Proto musíme pokračovat v naší práci, rozvíjet své kompetence a dělat stále větší věci.“

Výstavba ledoborce Sibir začala v květnu 2015 a nyní bude pokračovat její dokončování. Reaktory RITM-200 navržené konstrukční kanceláří OKBM Afrikantov (součást Rosatomu) jsou již připraveny k zástavbě do trupu. Každý z nich má tepelný výkon 175 MW a životnost 40 let. Palivo se bude měnit každých 7 až 10 let v závislosti na využití výkonu ledoborce.

Pilotní jaderný ledoborec této třídy, Arktika, byl spuštěn na vodu v květnu 2016 a zákazníkovi má být předán v roce 2019. Poslední z těchto plavidel, Ural, zahájí provoz v roce 2021.

Zdroj: Tisková zpráva

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *