Středa, Listopad 22

MF Dnes: Pátý blok ovlivní i obchvaty měst

Výstavba nových jaderných bloků mnohdy přináší komplikace zejména s dopravou rozměrných komponent na staveniště. V případ, že je jaderný blok stavěn na pobřeží, je doprava snadná, pomocí lodí, staví-li se blok ve vnitrozemí, nastávají komplikace s profilem trati. Dříve byly reaktorové komponenty přepravovány zejména po železnici, takže celkový profil trati musel být připravený pro průjezd i tak velkých zařízení, jako jsou jaderné reaktory, či parogenerátory. Nyní v návaznosti na výstavbu nových bloků v oblasti Dukovan, stát připravuje budování nových silnic pro zjednodušení přepravy velkých komponent. Více se dočtete v následujících odstavcích. Celý článek najdete v MF Dnes ze dne 17/08/2017, na straně 15.

Parogenerátor pro jadernou elektrárnu s reaktorem VVER-1200 (Zdroj: https://www.ridus.ru)

TŘEBÍČ, VYSOČINA Ani vzducholodí, ani velkokapacitním letadlem. Ba ani po kolejích. Jedině po silnici a po Labi půjde přepravit na staveniště pátého bloku dukovanské jaderné elektrárny nadměrné náklady.

Vláda sice ještě nevyslovila definitivní politické „ano“ dostavbě Dukovan, ale už teď se rozjela celá řada podpůrných usnesení.

A ministerstvo dopravy připravilo další materiál. V něm určilo, které obchvaty měst by měly být hotové do listopadu 2029, aby tudy projely příliš velké a těžké komponenty pro Dukovany.

Mezi navrženými opatřeními figuruje obchvat Třebíče. O něm se řadu let jen mluví, ale zatím je v nedohlednu. S přípravou dostavby Dukovan ovšem dostává reálnější obrysy.

„Materiál je teď v mezirezortním připomínkovém řízení, do schvalování vládou půjde v příštích týdnech,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Odborníci zkoumali i alternativní možnosti přepravy vzduchem, od úvah o vzducholodi a letadle však nakonec ustoupili. A na trať se parogenerátor a tlaková nádoba reaktoru nevejdou.

V Třebíči už vykrystalizovala možná trasa obchvatu, ještě ji musejí schválit zastupitelé. Vzhledem k tradiční koaliční shodě se zatím neočekává, že by kolem toho byly nějaké názorové střety.

Obchvat, to bude znamenat výkup pozemků v koridoru nové silnice.

„Do listopadu vytvoříme seznam, říkáme mu interně záborový elaborát. Už teď se jeví, že by výstavbou obchvatu neměl být ohrožen některý z obytných domů na území města,“ uvedl vedoucí třebíčského odboru dopravy Aleš Kraina.

Záborový elaborát podle jeho slov pojmenuje, kolik pozemků je v držení státu, města a kraje, dále se ukáže, které parcely jsou soukromé. A určí se další postup. Ten bude schvalovat zastupitelstvo v příštím roce.

„Už teď je jasné, že se obchvat dotkne některých zahrádkářských kolonií, ale těch není mnoho. A pak skladů v oblasti Brněnské ulice, autobazaru a skladů v Hrotovické. I objektů bývalé STS v Průmyslové ulici,“ vyjmenoval Kratina.

Může se i vyvlastňovat

A doplnil, že nynější předpoklad je takový, že bude fungovat model, kdy město „umete cestu“ státu, aby příprava stavby obchvatu nabrala dobré tempo. Město na sebe vezme mašinerii majetkoprávní přípravy, tedy vykoupí potřebné soukromé pozemky a pak je prodá státu. Nemělo by podle všeho tratit.

Co když ale někdo nebude s prodejem souhlasit? Marie Tesařová, ředitelka jihlavského pracoviště Ředitelství silnic a dálnic, které bude investorem stavby, už teď říká, že u sporných parcel může dojít k nejzazší variantě.

„Koridor stavby bude vyznačen v územněplánovacích podkladech jako stavba veřejně prospěšná. Což znamená, že pozemky lze vyvlastnit, pokud není možné s vlastníky dospět k dohodě,“ zdůraznila.

Tesařová také uvedla, že se teď na základě jednání se zástupci ČEZ zadává prověření technické studie, zda půjde obchvat postavit v parametrech, které elektrárenská společnost požaduje. Jde o to, aby mosty přepravované komponenty unesly a aby se tahače vytočily v křižovatkách.

 

Celý článek najdete v MF Dnes ze dne 17/08/2017, na straně 15

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *