Pondělí, Prosinec 18

Maďarská vláda navýšila kapitál projektové společnosti MVM Paks II

Kapitál společnosti MVM Paks II, která má na starosti výstavbu dvou nových bloků v jaderné elektrárně Paks, byl navýšen maďarskou vládou o 11,4 miliardy forintů (zhruba 974 milionů korun). Ty pokryjí výlohy této firmy na představební fázi projektu v letošním roce.

Vizualizace budoucí podoby nových bloků v JE Paks. (Zdroj: Rosatom)

Společnost MVM Paks II od svého založení v roce 2012 obdržela do svého rozpočtu celkem 54 miliard forintů (asi 4,6 miliardy korun).

V současné fázi realizace projektu dvojice nových bloků JE Paks budou finanční prostředky vynakládány na expertní hodnocení technické dokumentace, kontrolu projektové dokumentace a odborných analytických materiálů, přípravu dokumentace vyžadované během procesu licencování a vypracování nezávislých analytických materiálů. Další peníze budou směřovat na projektování a výstavbu transformační stanice 22/11 kV. Část financí bude použita na platby dodavateli projektu ruské korporaci pro atomovou energii Rosatom.

V letošním roce by projekt mohl nabrat rychlý spád, protože maďarská vláda plánuje do projektové společnosti nalít dalších 88 miliard forintů (přibližně 7,5 miliardy korun). V blízké době by také maďarská strana mohla přijmout první finanční transakci podle dohody o mezivládním úvěru, který má pokrýt 80 % nákladů na realizaci projektu a který dosahuje výše 3 trilionů forintů (zhruba 256 miliard korun).

„Většinou je s projektem výstavby JE Paks II, jejíž dva bloky typu VVER-1200 staví ruská korporace pro atomovou energii Rosatom, spojována ruská mezivládní půjčka ve výši 10 miliard eur. Teď se objevuje informace o maďarské státní subvenci v přepočtu ve výši 1 miliardy korun.

To jsou ale „trochu jiné peníze“. Zatímco půjčka 10 miliard eur je určena hlavně na projektování, nákup zařízení a vlastní výstavbu, peníze od maďarské vládoy do společnosti MVM Paks II pokrývají současné předvýstavbové činnosti. A že jich není málo. Jen heslovitě jde zejména o: vypořádání pozemků, výstavbu zařízení staveniště, vyvolané investice, jako jsou dopravní infrastruktura, vyvedení výkonu, ale zejména různé bezpečnostní analýzy a povolení, EIA, bezpečnostní zprávy a také stavební povolení,“ vysvětluje Aleš John, předseda Občanské bezpečnostní komise při JE Dukovany.

„Také nelze opomenout přípravu personálu, který bude celý projekt výstavby řídit. Tito zástupci investora musí vládnout specifickými znalostmi v oblasti koordinace, kontroly a zadávaní prací dodavatelským firmám. Současná Paks 1-4 se spouštěla v polovině 80. let (je stará jako naše JE Dukovany), a ti lidé, kteří ji tehdy stavěli, jsou již v důchodovém věku a je nutné vychovat nové. Mohu jen odhadnout, že v současné době bude u MVM mnoho desítek zaměstnanců, kteří se na přípravě výstavby podílí. A tito lidé potřebují na sebe a svoji činnost finance. A to jsou ty peníze, kterými maďarský stát subvencuje státní společnost MVM,“ zdůrazňuje John.

„V Česku bude situace obdobná, polostátní ČEZ připravuje výstavbu EDU 5, má k tomu zřízenou firmu EDU II a její činnost je potřeba financovat. A protože tato firma zatím nic nevyrábí, jde financování z vlastních zdrojů zřizovatele, tedy ČEZ,“ dodává John.

Jaderná elektrárna Paks leží na břehu Dunaje asi 110 kilometrů od Budapešti. Jsou zde provozovány čtyři bloky s reaktory VVER-440, které byly spouštěny v letech 1982 až 1987. Komplety reaktorů a další komponenty byly dodány z plzeňské Škody (dnes Škoda JS) a na výstavbě se podílely také další české firmy.

V jaderné elektrárně Paks 2 je připravována výstavba dvou nových bloků s reaktory VVER-1200, které se řadí do generace III+. V roce 2014 byla podepsána mezivládní dohoda mezi Maďarskem a Ruskem o výstavbě této elektrárny a dohoda o poskytnutí úvěru Ruskem pro financování 80 % investičních nákladů. Zahájení výstavby je plánováno na roky 2017-2018 a nové bloky by měly začít dodávat elektřinu v letech 2024-2025. Projekt má hodnotu 12,5 miliardy eur. Podle dohody o dodávkách paliva bude prvních 10 let provozu nových bloků dodávat jaderné palivo ruská společnost TVEL.

Zdroj: 24.hu

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *