Úterý, Červen 27

Nová generace ruských kontejnerů na použité palivo

Ilustrační obrázek (Zdroj: http://rosatomnewsletter.com)

V Rusku byl úspěšně otestován nový typ kontejneru určeného pro transport použitého jaderného paliva. Nová generace kontejnerů umožňuje volněji využívat bazén použitého jaderného paliva, protože zkracuje na polovinu dobu, po kterou v něm musí být skladováno.

Transport použitého paliva z jaderných elektráren je důležitou součástí palivového cyklu a  ruská strategie nakládání s použitým palivem se do značné míry odlišuje od té české. U nás je palivo vkládáno do kontejnerů, v nichž se může převážet i skladovat, ale zatím urazí jen velmi krátkou cestu do meziskladu, který se nachází v areálu elektrárny. Naproti tomu Rusové převáží palivo na velmi dlouhé vzdálenosti do zpracovatelských center. Používají tedy několik kusů kontejnerů, které slouží čistě pro transport, a palivo je dále skladováno v jiných kontejnerech nebo bazénech, než na něj přijde řada a bude přepracováno.

Nyní Rusové využívají pro transport použitého jaderného paliva speciální kontejnery TUK, které ruští inženýři neustále modernizují. Jsou používány zejména pro železniční přepravu použitého paliva mezi jadernou elektrárnou a centrálním skladištěm nebo přepracovatelským závodem.

V současnosti je používána dvacítka kontejnerů označovaných jako Series 13, avšak 11 z nich bude vyřazeno ze služby v letech 2017-2019. Zbytek má povolení k provozu až do roku 2030.

Proto Rosatom vyvinul novou verzi, Series 14, která vznikla na základě zkoušek mnoha různých typů kontejnerů. Kontejnery nesou typové označení TUK-141O, a jsou určeny pro použité palivo z reaktorů VVER-1000. Od března 2016 probíhalo testování nové generace kontejnerů jak v jaderné elektrárně, tak v přepracovacím závodě Majak. Nyní se připravuje pilotní transport použitého paliva z Balakovské JE , a pokud se kontejner osvědčí, bude se moci rozšířit i do zbývajících ruských elektráren s reaktory VVER-1000. 

Kontejner TUK-141O je vyrobený z oceli a váží přes 100 tun. V porovnání s předchozím modelem dokáže přepravit o 50 % více použitého paliva, tedy až 18 palivových souborů, což představuje asi 9 tun použitého paliva.

Kromě zvětšení kapacity proběhly práce také na zvýšení bezpečnosti a zlepšení odstínění ionizujícího záření, a díky tomu byla potřebná doba „vysvícení“ paliva v bazénech s vyhořelým palivem snížena na polovinu. Navíc bude možné tyto kontejnery použít nejen pro palivo z reaktorů VVER-1000, ale také pro palivo z reaktorů VVER-TOI a VVER-1200.

Zdroj: http://rosatomnewsletter.com

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *