Neděle, Říjen 20

Čeští odborníci odvezli jaderné palivo z Uzbekistánu

V rámci programu RRRFR (Russian Research Reactor Fuel Return) společného projektu USA a Ruské federace, kterého se aktivně účastní za Českou republiku ÚJV Řež, a. s., (dříve Ústav jaderného výzkumu Řež a.s.) se uskutečnil další úspěšný odvoz vysokoobohaceného jaderného paliva z výzkumného jaderného reaktoru Foton v Uzbekistánu.

WP_20150923_15_05_03_Pro_1024
Nakládání paliva ve speciálním transportním obalovém souboru do letadla. (Zdroj: ÚJV Řež)

Na realizaci odvozu se podílely divize Chemie palivového cyklu a nakládání s odpady s podporou divize Integrita a technický inženýring společnosti ÚJV Řež. Dlouhodobý projekt vyvrcholil 23. září 2015, kdy byl obalový soubor OS ŠKODA VPVR/M naplněný kapalným palivem přeložen do ruského obalového souboru a naložen do letadla. Následující den v ranních hodinách místního času letadlo odletělo do Ruska, kde bude vysokoobohacené palivo přepracováno.

Zvláštností reaktoru Foton (jednoho ze dvou výzkumných reaktorů v Uzbekistánu) je použití kapalného jaderného paliva, což pro přepravu představovalo mimořádnou komplikaci. Pro čerpání paliva z reaktoru do přepravních pouzder vyvinula technologické zařízení ruská firma SOSNY, se kterou společnost ÚJV Řež spolupracovala již na jiných předešlých odvozech vyhořelého paliva.

Dalšími přepravami, na kterých se bude ÚJV Řež podílet, jsou odvozy vyhořelého jaderného paliva z Gruzie a z reaktorů MNSR (Miniature Neutron Source Reactor) čínského původu provozovaných v Ghaně, Nigérii, Sýrii, Pákistánu a Íránu zpět do Číny.

Zdroj: Tisková zpráva

WP_20150923_12_24_38_Pro_1024
Snímání deformačních prstenců, které slouží pro ochranu obalových souborů VPVR/M vyrobených společností ŠKODA JS při pozemním transportu. (Zdroj: ÚJV Řež)
WP_20150923_13_37_48_Pro_1024
Přemisťování kontejneru VPVR/M do speciálního ochranného obalu pro leteckou přepravu. (Zdroj: ÚJV Řež)
WP_20150923_13_39_48_Pro_1024
Spouštění kontejneru VPVR/M do spodní poloviny obalu, který má zajistit neporušenost kontejneru i v případě letecké havárie. Je konstruován tak, aby síly působící při nárazu pohltily deformační zóny obalu a kontejner uvnitř zůstal nepoškozen. Stejně tak má zvýšenou tepelnou odolnost, pro případ, že by po pádu letadla došlo k vznícení paliva. (Zdroj: ÚJV Řež)
WP_20150923_15_02_44_Pro_1024
Nakládání transportního kontejneru do letadla Antonov An-124. (Zdroj: ÚJV Řež)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..