Neděle, Srpen 18

Společnost Boeing si patentovala letecký fúzní motor

Americký patentový úřad minulý týden schválil žádost Roberta Budica, Jamese Herzberga a Franka Chandlera ze společnosti Boeing o patent na letecký motor pohaněný pomocí termonukleární fúze.

Inženýři z leteckých společností neustále hledají nové účinnější způsoby jak pohánět jejich letadla. Poslední nápad, se kterým inženýři ze společnosti Boeing přišli, je právě tento motor poháněný pomocí laserů a termonukleární fúze.

Moderní letadla typu Boeing 787 Dreamliner jsou v současné době poháněna dvouproudovými motory. Tyto motory se skládají z několika stupňových kompresorů a turbíny. Na vstupu tak tyto motory nasají vzduch, který je následně stlačen kompresorem. Poté je do něj vstříknuto palivo, které se zapálí, a pod velkým tlakem vystoupí přes turbínu ven z motoru, čímž vytvoří tah.

Nově patentovaný motor společnosti Boeing ale vytváří tah velmi odlišným způsobem. Podle patentu by tyto motory dokonce mohly pohánět i rakety či vesmírné lodě.

V současnosti samozřejmě existuje tento motor pouze na papíře v patentových dokumentech. Technologie v něm použitá je tak vzdálená nynějším technologickým možnostem, že je klidně možné, že takovýto motor nikdo nikdy nepostaví.

Princip motoru

Nejprve motor vystřelí peletku s fúzním palivem do spalovací komory. Jako palivo jsou uváděny izotopy vodíku, tedy tritium nebo deuterium. Poté jsou na vystřelenou peletku zaměřeny svazky vysokovýkonných laserových systémů.

boeings-new-jet-engine-works-by-firing-high-power-lasers-at-radioactive-material-such-as-deuterium-and-tritium
zdroj: http://uk.businessinsider.com

Laserové paprsky peletku prudce ohřejí na teplotou dostatečně vysokou pro zažehnutí termonukleární fúze, čímž způsobí malý „termojaderný výbuch“.

boeing-nuclear-laser-engine
zdroj: http://uk.businessinsider.com

Termojaderná fúzní reakce vyplodí vysokoenergetické neutrony plus atomy vodíku a hélia. Vodík a hélium vystoupí ze spalovací komory vysokou rychlostí a pod vysokým tlakem, čímž se vytvoří potřebný tah.

hydrogen-or-helium-are-the-exhaust-by-products-which-exit-the-back-of-the-engine-under-high-pressure-thrust-is-produced
zdroj: http://uk.businessinsider.com

V ten samý moment narazí vysokoenergetické neutrony na vnitřní povrch spalovací komory, který je potažený uranem 238, čímž jej zahřejí na vysokou teplotu.

at-the-same-time-the-inside-wall-of-the-engines-thruster-chamber--coated-in-uranium-238-reacts-with-the-high-energy-neutrons-produced-by-the-nuclear-reaction-and-generates-immense-heat
zdroj: http://uk.businessinsider.com

Teplo na druhé straně spalovací komory odebere chladicí kapalina, která se vypaří.

the-engine-harnesses-the-heat-by-running-coolant-along-the-other-side-of-the-the-uranium-coated-combustion-chamber
zdroj: http://uk.businessinsider.com

Poté odpařená chladicí látka roztočí turbínu, která za pomocí generátoru vyrobí elektrickou energii. Tato vyrobená elektřina pak pohání laserové systémy a koloběh se opakuje. Krom fúzního paliva tak motor potřebuje jen velmi málo dodatečné elektrické energie.

this-heat-energized-coolant-is-sent-through-a-turbine-and-generator-that-produces-electricity-to-power-the-engines-lasers-yes-lasers

Zdroj: uk.businessinsider.com

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..