Pondělí, Květen 27

Rusko účast v projektu JE Hanhikivi potvrzuje, Fortum váhá

Aby mohla finská jaderná elektrárna Hanhikivi obdržet stavební povolení, požaduje finská vláda, aby 60 % projektu vlastnily domácí společnosti. Od dubna tohoto roku dosahuje podíl 55,2 %, ale mohl by dále vzrůst, neboť firma Fortum má zájem o vstup do tohoto projektu.

hanhiviki
Vizualizace toho, jak by jednou mohla Je Hanhikivi vypadat. (Zdroj: Bellona.org)

Finská energetická společnost Fortum je mimo jiné provozovatelem jaderné elektrárny Loviisa, která vznikla v 70. letech spojením sovětských a západních jaderných technologií. Charakteristiky reaktorů VVER-440 ji zaujaly, ale požadovala, aby elektrárna měla kontejnment a západní řídicí systémy, a tak mohly být postaveny reaktory typu VVER i za hranicemi Východního bloku. Dodavatelem paliva pro tuto elektrárnu je v současnosti ruská palivová společnost TVEL. Mezi roky 2001 a 2007 bylo palivo vyráběno americkou společností Westinghouse, ale pak se Fortum vrátil opět k TVELu, tradičnímu dodavateli.

Díky těmto zkušenostem s ruskými jadernými technologiemi je pochopitelné, že má Fortum zájem i o projekt JE Hanhikivi. Aktivity této společnosti sahají dokonce přímo na ruský trh, kde drží téměř 30% podíl ve vodních elektrárnách společnosti TGC-1, což je ruská lokální energetická firma. V současnosti probíhají jednání o vstupu Fortumu do projektu Hanhikivi s podílem až 15 % a zároveň získání majoritního podílu ve vodních elektrárnách společnosti TGC-1.

Zatímco podíl finských společností je nejistý, ruský Rusatom Overseas (v projektu vystupuje jako zhotovitel stavby) přejal původní podíl E.Onu, který projekt opustil. Zatím si tak můžeme být jisti jen tím, že 34 % financí půjde z Ruska, což bylo potvrzeno 24. června, kdy ruská strana odeslal první miliardu eur.

Další jistotou projektu je také dodavatel paliva, alespoň po prvních deset let provozu. Podle smlouvy z prosince 2013 bude společnosti TVEL svěřeno dodávání paliva, jeho další vývoj a také výcvik personálu pro manipulaci s  ním. Smlouva má hodnotu 450 milionů eur. TVEL tak dodá palivové soubory typu TVS-2006 pro první zavážku a po prvních deset let provozu. Součástí smlouvy je opce na její další prodloužení.

Zdroj: Aktualizace tiskové zprávy z 24. června

 

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..