Čtvrtek, Únor 20

Jaderné ledoborce (2. část)

Jaderný ledoborec Rossija po boku nákladní lodi Sevmorput, která je největší civilní lodí s jaderným pohonem. Nejmenší plavidlo je služební loď Lotta. (Zdroj: Barentsobserver.com)
Jaderný ledoborec Rossija po boku nákladní lodi Sevmorput, která je největší civilní lodí s jaderným pohonem. Nejmenší plavidlo je služební loď Lotta. (Zdroj: Barentsobserver.com)

Vyšlo pokračování pojednání o jaderných ledoborcích, v němž se zaměříme na zbytek lodí třídy Arktika, na třídu Tajmyr a na jednu loď, která je jediná svého druhu. Jedná se o Sevmorput, který je největší civilní lodí s jaderným pohonem, a navíc se mu podařilo dosáhnout ekonomické přepravy nákladů, což je nesplněný cíl Spojených států, Německa a Japonska, které se pokoušely o vývoj nákladní lodi s jaderným pohonem. Součástí článku je i bohatý obrázkoý doprovod, takže si můžete lodě, o nichž se píše, také důkladně prohlédnout. Na konci též najdete odkaz na video z plavby ledoborce 50 let Pobedy na Severní pól. Celý článek najdete zde.

Sevmorput

Na trupu lodi Sevmorput vyčkávající na moři je vidět, že lámání ledu je pro ni běžná záležitost. (Zdroj: Rosatomflot.ru)
Na trupu lodi Sevmorput vyčkávající na moři je vidět, že lámání ledu je pro ni běžná záležitost. (Zdroj: Rosatomflot.ru)

Na úvod druhé části nám historie připravila zpestření, protože v roce 1988 zahájila svůj provoz nákladní loď s jaderným pohonem a trupem uzpůsobeným pro lámání ledu. Dostala název podle svého místa působení, Severní mořské cesty – Северный Морской Путь, Severnyj Morskoj Put. Loď je schopna přepravovat 74 člunových kontejnerů po 300 tunách (systém LASH, jsou to vany bez vlastního pohonu naplněné přepravovaným materiálem, k jejich nakládání je používán portálový jeřáb na palubě lodi), nebo 1328 20stopových kontejnerů (jsou vykládány přístavním pozemním jeřábem). Dosahuje délky 260 m, šířky 32,2 m a výtlaku až 62 000 tun při plném zatížení.

 Tajmyr (třída Tajmyr)

Jaderný ledoborec Tajmyr. (Zdroj: Bellona.org)
Jaderný ledoborec Tajmyr. (Zdroj: Bellona.org)

Postupem času vznikala potřeba menších jaderných ledoborců, které by byly schopny operovat v mělkých korytech v ústích řek, což ledoborce třídy Arktika nezvládaly. Proto přišla třída jaderných ledoborců Tajmyr, která má ponor 9 metrů a v případě potřeby je možno ponor snížit na 7,5 metru, což je výrazně méně ve srovnání s 11 metry pro Arktiku. Plavidla nové třídy mají délku 150 m, šířku 29 m a výtlak 21 000 t (pro srovnání třída Arktika: 148 m, 30 m, 23 460 t). Posádku tvoří 100 mužů, ale loď poskytuje zázemí až pro 138 lidí. Na palubě se také nachází zimní zahrada, která poskytuje posádce čerstvé ovoce i během dlouhých polárních nocí. Na zádi lodi bychom našli i přistávací plochu pro vrtulník Kamov Ka-32.

Sovetskij Sojuz (třída Arktika)

Jaderný ledoborec Sovetskij Sojuz s turisty, které dopravil na Severní pól. (Zdroj: Arcticphoto.co.uk)
Jaderný ledoborec Sovetskij Sojuz s turisty, které dopravil na Severní pól. (Zdroj: Arcticphoto.co.uk)

Tento jaderný ledoborec již známé třídy Arktika byl uveden do provozu v roce 1989 a v letech 1991 a 1992 vozil turisty na Severní pól. V roce 2002 byl zakotven v Murmanském přístavu a zásoboval pobřeží elektřinou, k čemuž došlo poprvé v historii ruské flotily jaderných ledoborců. V roce 2004 už byl opět na moři, protože se přidal ke dvěma dalším ledoborcům a poskytoval vědcům zázemí při studiu změny klimatu.

Vajgač (třída Tajmyr)

Jaderný ledoborec Vajgač se na chladném severu neztratí ani za polární noci. (Zdroj: Seanews.com.tr)
Jaderný ledoborec Vajgač se na chladném severu neztratí ani za polární noci. (Zdroj: Seanews.com.tr)

Tento jaderný ledoborec od zahájení provozu v roce 1990 doprovází nákladní lodě k ústím velkých ruských řek. Díky svému malému ponoru, který je možno měnit, je nepostradatelnou lodí v udržování splavnosti cest při ústích řek Jenisej a Ob. Proto také ledoborcům třídy Tajmyr bude zřejmě prodloužena životnost z původních 100 000 provozních hodin na dvojnásobek. Prozatím za ně totiž neexistuje náhrada.

Jamal (třída Arktika)

Jaderný ledoborec Jamal lámající led z paluby ledoborce 50 let Pobedy. (Zdroj: Klipsi.ch)
Jaderný ledoborec Jamal lámající led z paluby ledoborce 50 let Pobedy. (Zdroj: Klipsi.ch)

Tento ledoborec je předposledním plavidlem třídy Arktika a svůj provoz zahájil v roce 1992, tedy už po pádu Sovětského svazu. To se podepsalo i na náplni jeho práce, protože při většině svých misí mířil s turisty na Severní pól. V minulé části jsme si řekli, že prvním hladinovým plavidlem, které dosáhlo Severního pólu byl v roce 1977 ledoborec Arktika. Dále jsme si řekli, že první turisté se na palubě jaderného ledoborce dostali na Severní pól v roce 1990 a že je sem dovezl ledoborec Rossija. Není to ale tak, že od té doby by na Severní pól mířila jedna loď za druhou. Jamal se na Severní pól podíval nejvíckrát, a to při 47 plavbách. Navíc je pouze dvanáctou hladinovou lodí, která dosáhla Severního pólu.

50 let Pobedy (třída Arktika)

Jaderný ledoborec 50 let Pobedy v celé své kráse. (Zdroj: Pickywallpapers.com)
Jaderný ledoborec 50 let Pobedy v celé své kráse. (Zdroj: Pickywallpapers.com)

Podíváte-li se na fotografii ledoborce 50 let Pobedy, řeknete si: „Je to třída Arktika, nebo to není třída Arktika?“ Na první pohled si nejspíše žádných rozdílů nevšimnete, ale prostudujete-li snímky důkladněji, všimnete si několika odlišností. Mají je na svědomí modernizace, kterými třída Arktika za 30 let od spuštění ledoborce Artika prodělala. Nejvýraznější změnou je jiný tvar přídě, která není tak ostrá, ale její zaoblení připomíná lžíci. Nový tvar je totiž lepší pro lámání ledu. Změnou spíše technického rázu je nárůst délky o devět metrů (z 150,0 na 159,6 m), který je způsobený přidáním tzv. ekologického oddělení, které se stará o přepracovávání odpadů. Díky tomu také narostl výtlak plavidla na 25 840 tun (oproti 23 460 tun pro ledoborec Arktika). Šířka se nezměnila a zůstala 30 m, stejně jako se nezměnil typ jaderných reaktorů. Nový ledoborec pohání dva reaktory OK-900A stejně jako u všech plavidel třídy Arktika.

Celý článek najdete zde.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..