Neděle, Únor 17

Příběh neutrin, rychlejších než světlo, nabral nečekaný směr, hlavní otázka však zůstává nezodpovězena

Stopa neutrina v detektoru. Zdroj: commcgi.cc.stonybrook.edu

Částice, které podle experiment OPERA měly porušovat jeden ze základních fyzikálních zákonů, jsou ještě rychlejší, než si vědci mysleli, nebo možná naopak vůbec rychlost světla nepřekračují.

Italští vědci z laboratoře pod Grand Sassem při nedávných testech experimentálního zařízení našli dvě závady, které mohly způsobit chybu měření. Špatně připojený kabel a nedokonalé měření času tak mohou učinit výsledky pokusu ještě sensačnějšími. Nebo uklidnit všechny teoretické fyziky.

“Jedna závada mohla vést k tomu, že změřená doba letu neutrin byla nižší než skutečná , zatímco druhá mohla způsobit, že naměřený čas byl vyšší, než skutečný,” píše se v prohlášení vědecké skupiny pracující na experimentu OPERA, v jehož rámci byla naměřena vyšší rychlost neutrin. OPERA je součástí urychlovače LHC v ženevském CERNu.

Jedna z možných chyb tkví ve špatné synchronizaci pozemního zařízení, které vysílá časové značky pro synchronizaci s časem systému GPS, která je nutná pro přesné určení doby letu. Tato chyba by sama o sobě způsobila naměření vyšší rychlosti, než byla ta skutečná.

Druhá závada, která mohla způsobit chybu měření, souvisí s optickým kabelem, přenášejícím externí GPS signál k hlavním hodinám v Grand Sassu, tento kabel prý nemusel v době měření fungovat správně – pravděpodobně nebyl správně zapojen.

Tato informace, která je bezesporu největším zlomem v příběhu superrychlých neutrin od loňského září, kdy experiment proběhl, opět upoutala pozornost celé odborné veřejnosti. Otázka – Překročila nebo nepřekročila neutrina rychlost světla? – ale zůstává nezodpovězena.

V rozhovoru pro informační agenturu Reuters uvedl ředitel CERN Rolf Heuer, že taková nejistota je ve vědě častým jevem.

“Minulé září, vědci z experimentu OPERA jasně řekli, že naměření nadsvětelné rychlosti u neutrin je jen předběžný výsledek, který musí být ověřen,” řekl Heuer. “Stále pokračují v ověřování a teď narazili na dvě závady, z nichž jedna muže naměřenou hodnotu zvýšit a druhá snížit,” dodal šéf CERNU. “Takhle to prostě ve vědě chodí.”

Většina vědců byla k výsledkům experimentu skeptická už od začátku, protože porušují jeden ze základních postulátů teorie, se kterou současná fyzika počítá jako s faktem a která byla v jiných experimentech již mnohokrát ověřena – se speciální teorií relativity. Druhý postulát této Einsteinovy teorie v podstatě říká, že se žádná částice, která má nenulovou hmotnost, nemůže pohybovat rychleji než světlo (na rozdíl od světla samotného, které skutečně má v klidu hmotnost nulovou – detaily značně přesahují rámec článku).

Jedná se o tak neuvěřitelné výsledky, že po jejich zveřejnění vznikla na toto téma celá řada vtipů a všichni vědci se shodují na tom, že by se v případě potvrzení jednalo o naprostý zlom v dosavadním pojetí fyziky.

Jeden z vtipů, které se po “objevu” superrychlých neutrin vyrojily, si pohrává s časem – “Co si dáte k pití?”, zeptá se barman. A neutrino vejde do baru. Vysvětlení je poměrně jednoduché – pokud bychom byli schopni se pohybovat rychleji, než světlo, mohli bychom například předstihnout paprsky, odražené od našeho těla, a pozorovat sami sebe, což se přesně přihodilo zmíněnému neutrinu: barman „zaznamenal“ jeho přítomnost dříve, než bylo vidět, kterak vchází do baru.

Tým z Grand Sassa zveřejnil objev až po třech letech ověřování výsledků, na podzim byl navíc experiment zopakován se stejným výsledkem.

Vědecké týmy z USA a Japonska se rozhodli přispět k řešení této záhady vlastními experimenty, jejich příprava je ale velmi časově náročná, nějakou dobu proto potrvá, než budou k dispozici první výsledky.

Zdroj: Reuters