Neděle, Únor 17

Na atomovém ledoborci Tajmyr došlo k mimořádné situaci 0. stupně podle škály INES

Atomový ledoborec Tajmyr při práci - již dvacet let provádí nákladní lodě sibiřskými řekami. Jako na všech jaderných objektech, i tady však dochází k mimořádným situacím a anomáliím. Podle posledních zpráv z Ruska není únik radiace na lodi nebezpečný, přesto přerušila svou misi a vrací se do přístavu v Murmansku.

Na ruském atomovém ledoborci Tajmyr došlo před dvěma dny k úniku radiace, který však podle zpráv provozovatele lodi, společnosti Rosatom, nepředstavuje bezprostřední nebezpečí pro posádku a okolní prostředí. Posádka Tajmyru, který dokončoval svou misi, spočívající v doprovodu nákladních lodí přes ledové plochy Jenisejského zálivu, a chystal se k návratu do přístavu, zaznamenala zvýšenou hladinu ionizujícího záření ve ventilačním systému reaktoru. Kvůli tomu přerušil svou činnost a vrací se do přístavu v Murmansku.

„Místnost, v níž se nachází reaktor, je zcela hermeticky uzavřena a žádný únik radioaktivity do okolního prostředí nenastal. Všechny hlavní parametry prvního obvodu – tlak, teplota a hladina vody – jsou v tuto chvíli v mezích přípustných provozních hodnot. Na otevřených palubách ledoborce a ve vnitřních místnostech je intenzita radiačního záření stejná, jako přirozené hodnoty v místech, kde se ledoborec nyní nachází“, prohlásil generální ředitel Rosatomflotu Vjačeslav Rukša. Cituje jej tiskový odbor společnosti (která je provozovatelem celé ruské flotily ledoborců).

„V tuto chvíli se ledoborec pohybuje rychlostí okolo 12-14 uzlů (12-14 námořních mil nebo přibližně 23 kilometrů za hodinu, což svědčí o tom, že energoblok lodi pořád jede v režimu běžného provozu. Ještě jednou bych chtěl zdůraznit, že atomový ledoborec Tajmyr je bezpečný jak pro personál, tak i pro okolní prostředí“, dodal Rukša.

Podle vyjádření Jekatěriny Ananjové, pracovnice mediálního odboru Rosatomflotu, byla příčinou zvýšené radioaktivity vzduchu netěsnost prvního obvodu reaktoru.

V tuto chvíli je na lodi posílena kontrola technologických parametrů reaktoru. Pokud dojde ke zhoršení situace, počítá posádka s možností úplného zastavení reaktoru. V tomto případě začnou loď pohánět záložní dieselové motory, určené speciálně pro tyto situace.

Podle mezinárodní stupnice jaderných havárií INES byla situace na Tajmyru ohodnocena ruskými jadernými odborníky stupněm „nula“ nebo „mimo stupnici“ (nepředstavující nebezpečí pro obsluhující personál a okolní prostředí).

„Podle harmonogramu flotily se atomový ledoborec Tajmyr vrátí do přístavu v Murmansku za pět dní“, okomentovala současné plány posádky Ananjevá.

Rukša také dodala, že i v rámci běžného provozu bude reaktor lodi před tím, než dorazí do cíle, zastaven. „Do přístavu už vjede na dieselový pohon“.

Podle ruské agentury RIA Novosti, která se odvolává na generálního ředitele Rosatomflotu pro provoz flotily Andreje Smirnova, po návratu do Murmansku čeká Tajmyr plánovaná oprava.

„Tato situace není až tak mimořádná. Není příliš častá, ale občas k ní dochází, a už dávno máme vypracované postupy, jak se s nimi vypořádat, posádka lodi velmi dobře ví, co má dělat. Reaktor na Tajmyru bude pravděpodobně zastaven a do přístavu už ledoborec dojede na dieselový pohon. To je postup, vyžadovaný podle pravidel bezpečnosti. V přístavu loď projde technickou kontrolou a opravami, které jsou již dlouho naplánovány“, řekl Smirnov.

Žádný představitel Rosatomflotu však zatím neuvedl konkrétní důvody vyšší radioaktivity v okolí reaktoru ledoborce. Zdůvodňují to tím, že zatím je příliš brzo na vyhodnocení technické stránky věci a že zatím je k tomu málo informací.

Hlavní misí Tajmyru v zálivu Jeniseje byl doprovod nákladních lodí přes ledové plochy, a ta nebyla zcela dokončena právě kvůli vynucenému návratu. Na tuto trať už byl vyslán jiný ruský ledoborec, Vajgač.

Ledoborec Tajmyr je prvním ruským atomovým ledoborcem s malým ponorem (osm metrů). Byl zkonstruován speciálně pro plavání přes ústí hlubokých sibiřských řek. Postavila jej v roce 1989 finská společnosti Wärtsilä na objednávku sovětské vlády. Délka lodi činí 151 metrů, šířka 29 metrů a výkon 50 tisíc koní. Rok po Tajmyru postavili Finové podle stejného projektu atomový ledoborec Vajgač, který nyní Tajmyr na Jeniseji nahradí.

Zdroj: Atominfo.ru

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.